Ρήξη Αχίλλειου Τένοντα

 

Ο όρος ρήξη αχίλλειου τένοντα αναφέρεται στον σοβαρό τραυματισμό του πιο ισχυρού τένοντα του ανθρώπινου σώματος, που συνδέει την γαστροκνημία (γάμπα) με την πτέρνα και εντοπίζεται στο οπίσθιο τμήμα του ποδιού. Εμφανίζεται κυρίως σε αθλητές και ανθρώπους με αθλητική δραστηριότητα, χωρίς να αποκλείεται να συμβεί στον οποιονδήποτε. Σε περιπτώσεις που ο Αχίλλειος τένοντας δέχεται επαναλαμβανόμενη πίεση ή κάποιον οξύ τραυματισμό, ενδέχεται να πάθουν ρήξη κάποιες ή όλες οι ίνες του. Όταν συμβαίνει ρήξη του Αχιλλείου, ο ασθενής νιώθει έντονο άλγος στην ανατομική περιοχή του, στο πίσω μέρος του ποδιού που μπορεί να συνοδεύεται από έναν ήχο ή αίσθημα αναπήδησης. Ο τραυματισμός αυτός επηρεάζει την ικανότητα του σωστού βαδίσματος. Συχνά απαιτείται χειρουργική επέμβαση αν και υπάρχουν ασθενείς που μπορεί να ωφεληθούν από τη συντηρητική αγωγή.

Ποια είναι τα συμπτώματα της ρήξης αχίλλειου τένοντα;

Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο ασθενής μπορεί να νιώσει:

  • Ότι έφαγε κλωτσιά στη γάμπα ή στο πίσω μέρος της πτέρνας
  • Πόνο, συνήθως οξύ και οίδημα (πρήξιμο) στην περιοχή γύρω από την πτέρνα
  • Αδυναμία να λυγίσει το πόδι προς τα κάτω ή να το σηκώσει από το έδαφος κατά τη βάδιση
  • Αδυναμία να σταθεί στις μύτες του ποδιού
  • Έναν οξύ ήχο αναπήδησης τη στιγμή του τραυματισμού

Εάν εμφανίσετε ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω συμπτώματα, ιδιαίτερα αν αυτό επηρεάζει την ικανότητα της βάδισής σας, πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθείτε τον ορθοπαιδικό χειρουργό για την αξιολόγηση και αντιμετώπιση του προβλήματος.

Ποιες αιτίες συμβάλλουν στη ρήξη του αχίλλειου τένοντα;

Ο Αχίλλειος τένοντας βοηθά στην ανύψωση του ποδιού από το έδαφος κατά τη βάδιση και στη στάση στις μύτες κατά την ορθοστασία. Πρακτικά, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο κάθε φορά που περπατάει κανείς και κινεί το πόδι του.

Η ρήξη συμβαίνει συνήθως σε απόσταση 6 εκατοστών από την πρόσφυση του τένοντα στην πτέρνα. Η περιοχή αυτή είναι πιο επιρρεπής σε ρήξη εξαιτίας της πτωχής αιμάτωσής της. Η κακή αιμάτωση επηρεάζει, επίσης, την ικανότητα επούλωσης.

Οι ρήξεις προκαλούνται από αιφνίδια αύξηση στην τάση που ασκείται στον Αχίλλειο τένοντα, όπως για παράδειγμα στις παρακάτω περιπτώσεις:

  • Απότομη αύξηση της έντασης της προπόνησης, ιδιαίτερα σε αγωνίσματα που περιλαμβάνουν άλματα
  • Πτώση από ύψος
  • Πτώση σε λακκούβα κατά τη βάδιση

Υπάρχουν παράγοντες κινδύνου;

Οι παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο ρήξης  του Αχίλλειου τένοντα είναι οι εξής:

  • Ηλικία

Η ρήξη είναι συνηθέστερη σε άτομα ηλικίας από 30 έως 40 ετών

  • Φύλο

Οι άντρες παθαίνουν ρήξη έως 5 φορές συχνότερα από τις γυναίκες

  • Ψυχαγωγικά αθλήματα

Η ρήξη του αχίλλειου τένοντα συμβαίνει συχνότερα σε ασθενείς που συμμετέχουν σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τρέξιμο, επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, όπως ποδόσφαιρο, μπάσκετ και τένις και είναι πιο επιρρεπείς σε αθλητικές κακώσεις

  • Αντιβιοτικά

Συγκεκριμένα αντιβιοτικά όπως οι κινολόνες (σιπροφλοξασίνη, λεβοφλοξασίνη) αυξάνουν τον κίνδυνο ρήξης του αχίλλειου τένοντα

  • Παχυσαρκία

Το πλεονάζον βάρος προσθέτει μεγαλύτερη τάση στον τένοντα

Σωστή πρόληψη

Με σκοπό τη μείωση της πιθανότητας να συμβεί η ρήξη αχίλλειου τένοντα, ακολουθείστε τα παρακάτω tips:

  • Κάντε διατάσεις και ασκήσεις ενδυνάμωσης της γαστροκνημίας

Οι σωστές διατάσεις (και όχι οι υπερ-διατάσεις) πρέπει να γίνονται μέχρι την αίσθηση του τραβήγματος και όχι του πόνου. Η ενδυνάμωση μπορεί να επιτρέψει την απορρόφηση μεγαλύτερης δύναμης από τον μυ και να προλάβει τραυματισμούς του τένοντα.

  • Βάλτε ποικιλία στην άσκησή σας

Οι εναλλαγές υψηλής έντασης αθλημάτων (πχ. τρέξιμο) με αθλήματα χαμηλής έντασης (πχ. ποδήλατο, περπάτημα, κολύμβηση) βοηθούν στην πρόληψη. Αν δεν το κάνετε συστηματικά αποφύγετε δραστηριότητες στις οποίες ο Αχίλλειος τεντώνεται, υπερβολικά, όπως τρέξιμο σε ανώμαλο δρόμο ή άλματα.

  • Ελέγξτε το περιβάλλον που κάνετε άσκηση

Αποφύγετε να τρέχετε σε επιφάνειες σκληρές ή ολισθηρές. Ντυθείτε σωστά ανάλογα τις συνθήκες του περιβάλλοντος και επιλέξτε ένα αθλητικό παπούτσι στο σωστό νούμερο του ποδιού σας με υποστήριξη και ενίσχυση στην πτέρνα

  • Αυξήστε την ένταση της προπόνησης σας βαθμιαία.

Ο Αχίλλειες τραυματίζεται σε περιόδους απότομης αλλαγής στην ένταση και τη διάρκεια της προπόνησης. Αυξήστε την ένταση, τη διάρκεια ή την συχνότητα της προπόνησης μέχρι 10% εβδομαδιαίως για μια ασφαλή μετάβαση στις νέες συνθήκες.

Θεραπεία

Η θεραπεία μιας εγκάρσιας ρήξης είναι χειρουργική στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Η συντηρητική θεραπεία συνοδεύεται με μεγαλύτερο ποσοστό υποτροπών (επαναρήξεων) και εφαρμόζεται σε πολύ επιλεγμένες περιπτώσεις. Η ανοικτή ή η  διαδερμική συρραφή του τένοντα έχει στόχο να φέρει κοντά τα άκρα του τένοντα, με τη χρήση ισχυρών ραμμάτων, έτσι ώστε η επουλωτική ικανότητα του οργανισμού να δημιουργήσει έναν «καινούργιο» τένοντα. Οι χρόνιες και παραμελημένες ρήξεις  αυξάνουν τη δυσκολία της επέμβασης και της αποκατάστασης και απαιτούνται ειδικές τεχνικές. Ένα σωστό και επιμελές πρόγραμμα αποκατάστασης πρέπει να ακολουθείται μετεγχειρητικά με σκοπό την επάνοδο του ασθενούς στις προηγούμενες καθημερινές και αθλητικές δραστηριότητες του χωρίς περιορισμούς.

Επικοινωνήστε άμεσα τον ορθοπαιδικό χειρουργό και αντιμετωπίστε αποτελεσματικά την πιθανή ρήξη αχίλλειου τένοντα, απαλλάσσοντας τον οργανισμό σας από τον πόνο και τη δυσκολία σε κάθε καθημερινή λειτουργία.

 

Κλείστε ραντεβού