Τραυματισμοί στο Μπάσκετ

Τραυματισμοί στο Μπάσκετ

 

Το μπάσκετ επινοήθηκε το  1891 από τον καθηγητή James Naismith χρησιμοποιώντας μια μπάλα και δύο καλάθια που έβαζαν ροδάκινα. Σήμερα λόγω της ταχύτητας και της δύναμης των αθλητών το ίδιο άθλημα ελάχιστα μοιάζει με το αρχικό παιχνίδι.

Ο γρήγορος ρυθμός του σύγχρονου μπάσκετ είναι η αιτία πολλών τραυματισμών.

Τραυματισμοί στο Μπάσκετ

Ποιοι είναι οι πιο συχνοί τραυματισμοί που σχετίζονται με το μπάσκετ;

  • Διαστρέμματα ποδοκνημικής
  • Κακώσεις δακτύλων χεριού
  • Κακώσεις γόνατος
  • Μυϊκές θλάσεις και τενοντίτιδες
  • Θλαστικά τραύματα προσώπου και κεφαλής
  • Κατάγματα εκ κοπώσεως

Συμβουλές πρόληψης κακώσεων

  • Η ιατρική εξέταση κατά την προ-αγωνιστική περίοδο είναι μεγάλης σημασίας για την υγεία σας και πρέπει να γίνεται σωστά κάθε χρόνο. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παραλείπεται. Ακολουθήστε τις οδηγίες του ιατρού σας.
  • Αφιερώστε κάθε φορά χρόνο για ζέσταμα και διατάσεις. Οι «κρύοι» μύες είναι περισσότερο επιρρεπείς σε τραυματισμούς.
  • Προσέξτε τις περιβαλλοντολογικές συνθήκες, ιδιαίτερα όταν υπάρχει ζέστη και υγρασία και δώστε μεγάλη σημασία στην αναπλήρωση των υγρών κατά την διάρκεια της προπόνησης και των αγώνων. Εάν περιμένετε να νιώσετε το αίσθημα της δίψας για να πιείτε νερό είναι πολύ αργά. Με την αναπλήρωση των υγρών αποφεύγεται η αφυδάτωση η οποία έχει ιδιαίτερα αρνητική επίδραση στην αθλητική απόδοση.
  • Διατηρήστε καλή φυσική κατάσταση έχοντας ένα σταθερό επίπεδο προπόνησης. Μην αποφασίζετε από μόνοι σας να μειώνετε τον χρόνο και την ένταση της προπόνησης. Οι τραυματισμοί συμβαίνουν συνήθως σε αθλητές που δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι.
  • Αποφύγετε τις κακώσεις από κόπωση. Το πολύ δεν είναι πάντα και καλύτερο. Ακούστε το σώμα σας. Μειώστε τον χρόνο και την ένταση της προπόνησης εάν υπάρχει ενόχληση ή πόνος. Αυτό βοηθά στην πρόληψη τραυματισμών. Συζητείστε με τους προπονητές σας εάν υπάρχουν ενοχλήσεις και ζητήστε την γνώμη του ιατρού σας εάν αυτές επιμένουν.
  • Μετά από περιόδους αποχής ή μειωμένης δραστηριότητας, επιστρέψτε προοδευτικά σε αγωνιστική δράση έχοντας αρχικά επιστρέψει σε αερόβια προπόνηση και προπόνηση δύναμης και δεξιότητας.
  • Μιλήστε με τους προπονητές σας ή κάποιον ορθοπαιδικό για την πρόληψη κακώσεων του προσθίου χιαστού και ενσωματώστε τις βασικές αρχές της κατά την προθέρμανσή σας
  • Μετά από τραυματισμό ποτέ μην επιστρέφετε εάν δεν δώσει το ΟΚ ο ιατρός σας.

Συμβουλές αντιμετώπισης κακώσεων

Διαστρέμματα Ποδοκνημικής

Η αρχική αντιμετώπιση τους περιλαμβάνει παύση της δραστηριότητας, παγοθεραπεία, επίδεση και τοποθέτηση του άκρου σε ανάρροπη θέση. Η ανάγκη για ορθοπαιδική εκτίμηση και ακτινολογικό έλεγχο εξαρτάται από την σοβαρότητα του τραυματισμού, το μέγεθος και την περιοχή του πόνου και του πρηξίματος. Θυμηθείτε ότι κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Σε παιδιά που βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης υπάρχει πιθανότητα κάκωσης της περιοχής αύξησης του οστού.

Κακώσεις δακτύλων χεριού

Συμβαίνουν συνήθως όταν η μπάλα έρχεται σε επαφή με την άκρη των δακτύλων και προκαλείται σημαντικό πρήξιμο και πόνος στις αρθρώσεις του δακτύλου. Η εφαρμογή πάγου και η επίδεση με το διπλανό δάκτυλο μπορεί να προσφέρει ανακούφιση και να επιτρέψει την επιστροφή στο παιχνίδι. Ανάγκη για ορθοπαιδική εκτίμηση και ακτινολογικό έλεγχο υπάρχει εάν ο πόνος και το πρήξιμο επιμένουν.

Κακώσεις γόνατος

Το μπάσκετ απαιτεί ένα μεγάλο πλήθος κινήσεων επιτάχυνσης, επιβράδυνσης & αλλαγής κατεύθυνσης που θέτουν τόσο τους μηνίσκους όσο και τους συνδέσμους του γόνατος σε κίνδυνο. Από τους πλάγιους συνδέσμους, ο έσω πλάγιος τραυματίζεται πιο συχνά μετά από άμεση πλήξη στην έξω επιφάνεια του γόνατος. Η αντιμετώπιση της κάκωσης αυτής είναι συνήθως συντηρητική με παγοθεραπεία, υποστήριξη με κηδεμόνα και προοδευτική επάνοδο στις αθλητικές υποχρεώσεις. Οι κακώσεις των μηνίσκων μπορεί να χρειαστούν αρθροσκοπική παρέμβαση εάν αποτύχει η συντηρητική αντιμετώπιση. Πιο σοβαρός είναι ο τραυματισμός του προσθίου χιαστού συνδέσμου (ΠΧΣ) που συμβαίνει κατά την προσγείωση από άλματα ή κατά τις αλλαγές κατεύθυνσης. Αν και αυτές οι κακώσεις αντιμετωπίζονται χειρουργικά και συνήθως σημαίνουν το τέλος της χρονιάς για τον αθλητή, οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την χειρουργική αποκατάσταση επιτρέπουν την πλήρη επιστροφή του αθλητή την επόμενη σαιζόν.


Μυϊκές θλάσεις

Σε αυτές τις κακώσεις συμβαίνει ρήξη μυϊκών ινών. Ο τραυματισμός μπορεί να επέλθει είτε με άμεση πλήξη, είτε έμμεσα λόγω ανάπτυξης μεγάλων φορτίων. Η βαρύτητα της θλάσης είναι ανάλογη του αριθμού των τραυματισμένων μυϊκών ινών. Αρχικά αντιμετωπίζονται με παύση της δραστηριότητας, παγοθεραπεία, επίδεση και τοποθέτηση του άκρου σε ανάρροπη θέση. Η χρήση ειδικών ελαστικών ενδυμάτων με ενίσχυση στην περιοχή των μηρών μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψή τους. Η «βιαστική» επιστροφή του αθλητή, πριν την επούλωση της βλάβης συνοδεύεται από υψηλά ποσοστά υποτροπών. Τελευταία, για την ταχύτερη επούλωση τους εφαρμόζεται η έγχυση αυτόλογων αυξητικών παραγόντων σε αθλητές.

Τενοντίτιδες

Προκαλούνται από μικρο-κακώσεις που συμβαίνουν μετά από επαναλαμβανόμενες κινήσεις (πχ. άλματα και προσγειώσεις). Αρχικά αντιμετωπίζονται με παύση της δραστηριότητας, παγοθεραπεία, επίδεση και τοποθέτηση του άκρου σε ανάρροπη θέση. Ασκήσεις και διατάσεις των μυών της περιοχής πρέπει να ενσωματώνονται στην προπόνησή σας. Εάν οι ενοχλήσεις παραμένουν συνίσταται ορθοπαιδική εκτίμηση με σκοπό την χρήση αυτόλογων αυξητικών παραγόντων για ενίσχυση της επούλωσης.

Θλαστικά τραύματα προσώπου & κεφαλής

Ανάλογα με την έκταση και το βάθος της βλάβης, μπορεί να απατούνται ράμματα ή μπορεί να αντιμετωπιστούν με αυτοκόλλητα αποστειρωμένα επιθέματα. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται στην περιποίηση του τραύματος με αντισηπτικό και αποστειρωμένες γάζες. Ο πάγος προσφέρει μείωση του πόνου, του οιδήματος και της αιμορραγίας. Ο καλύτερος τρόπος της μείωσης της αιμορραγίας είναι η πίεση με μια αποστειρωμένη γάζα για λίγα λεπτά.

Κατάγματα κοπώσεως

Αυτά συμβαίνουν σε φάσεις που υπάρχει απότομη αύξηση της προπονητικής δραστηριότητας ή σε υπερπροπόνηση. Στους αθλητές του μπάσκετ συμβαίνουν συνήθως στα κάτω άκρα. Αφού γίνει η διάγνωση, χρειάζεται ακινητοποίηση και αποφυγή της φόρτισης του σκέλους (βάδιση με πατερίτσες). Η επιστροφή στην δραστηριότητα επιτρέπεται μόνο εάν υπάρχει πώρωση του κατάγματος και πλήρης ύφεση του πόνου του αθλητή.

 

Αν ασχολείστε είτε ερασιτεχνικά είτε επαγγελματικά με το μπάσκετ και αντιμετωπίζετε προβλήματα που έχουν προκληθεί από την αθλητική σας δραστηριότητα, συμβουλευτείτε τον εξειδικευμένο ορθοπαιδικό χειρουργό, Δρ. Εμμανουήλ Μπριλάκη. Ο ιατρός κατέχει πολυετή εμπειρία και εξειδίκευση στις αθλητικές κακώσεις, καθώς και στη χειρουργική της αντιμετώπισή τους.

 

Επικοινωνία Επικοινωνία

Κλείστε ραντεβού