Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες γυναίκες ασχολούνται με αθλητικές δραστηριότητες, είτε συστηματικά είτε περιστασιακά. Εκτός από τη βελτίωση σε δύναμη, αντοχή, ευλυγισία, αλλά και τη θετική επίδραση στον μεταβολισμό και την εμφάνιση, η αθλητική δραστηριότητα προσφέρει ευεξία, αυξημένη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, έχοντας παράλληλα ευεργετική επίδρασή τόσο στην εργασιακή απόδοση της γυναίκας όσο και στην επίπτωση νοσημάτων όπως ο καρκίνος του μαστού και η κατάθλιψη.

Οι διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών οφείλονται στην προετοιμασία της γυναίκας για να μείνει έγκυος. Η ύπαρξη της περιόδου και των ορμονικών μεταβολών που αυτή επιφέρει επηρεάζει τη σύνθεση του σώματος (οιστρογόνα αντί τεστοστερόνης) και έχει σαν αποτέλεσμα την γρηγορότερη ωρίμαση του σκελετού, την αυξημένη περιεκτικότητα του σώματος σε λίπος, και την αυξημένη χαλαρότητα στις αρθρώσεις, Επιπλέον, υπάρχουν ανατομικές διαφορές, όπως η ευρύτερη λεκάνη των γυναικών, που επιφέρει μεγαλύτερη γωνία μεταξύ μηρού και κνήμης και διαταραχές στον άξονα του κάτω άκρου.

Οι τραυματισμοί, δεν διαφέρουν ποιοτικά σε σχέση με τους αντίστοιχους των ανδρών, αλλά διαφέρουν ως προς τη συχνότητα. Το γόνατο είναι η περιοχή που τραυματίζεται συχνότερα στις γυναίκες είτε αναφερόμαστε σε χρόνιες παθήσεις (χονδροπάθειες, τενοντοπάθειες), είτε σε οξείες παθήσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο κίνδυνος ρήξης προσθίου χιαστού είναι 3-6 φορές μεγαλύτερος στις γυναίκες συγκριτικά με τους άντρες αθλητές.

Η πρόληψη των τραυματισμών έγκειται στην προετοιμασία του σώματος να αντιδράσει σωστά σε μια «επικίνδυνη» κατάσταση. Τα χαρακτηριστικά που συμβάλλουν στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης, είναι υπεύθυνα και για πρόληψη τραυματισμών. Έτσι, η επίτευξη καλύτερης φυσικής κατάστασης, αυξημένης μυϊκής δύναμης, βέλτιστης ιδιοδεκτικότητας, ισορροπίας και ελαστικότητας, καλλιεργούνται όχι μόνο για να μεγιστοποιήσουν τις επιδόσεις, αλλά γιατί παράλληλα βοηθούν στην πρόληψη τραυματισμών. Η σωστή τεχνική σταθεροποίησης του κορμού και η εκπαίδευση σωστής απογείωσης και προσγείωσης κατά τα άλματα είναι παράγοντες που μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμοι σε μια «κακιά στιγμή». Πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν το ζέσταμα που προετοιμάζει το σώμα για την άσκηση και η αποθεραπεία που το επαναφέρει σε κατάσταση ηρεμίας μετά από αυτήν και δεν θα πρέπει να παραλείπονται. Η σωστή ενυδάτωση κατά την άσκηση μειώνει την κόπωση, η οποία είναι ο καλύτερος «σύμμαχος» των τραυματισμών. Τέλος, είναι πολύ σημαντική η ανάπαυση μεταξύ των προπονήσεων που δίνει στο σώμα την ευκαιρία να ενεργοποιήσει τους επιδιορθωτικούς μηχανισμούς και να αποκαταστήσει μικροκακώσεις που συμβαίνουν.

Θα ήταν χρήσιμο οι γυναίκες που ασχολούνται ή θέλουν να ασχοληθούν συστηματικά με αθλητική δραστηριότητα εκτός από τον τακτικό έλεγχο (αιματολογικό και καρδιολογικό) που πρέπει να υποβάλλονται στην αρχή της σεζόν, να επισκέπτονται κάποιον ορθοπαιδικό με εμπειρία σε αθλητές και να συζητούν μαζί του τυχόν προβλήματα ή ανατομικές παραλλαγές που έχει το σώμα τους. Έτσι μπορεί να προβούν σε διορθώσεις ή βελτιώσεις, όπου είναι εφικτό, ή απλά να συζητήσουν τυχόν τροποποιήσεις του προγράμματος εκγύμνασης με σκοπό να αποφύγουν άσκοπους τραυματισμούς.